Collumn van Ronald le Clercq

Vergelijksreclame

Reclame, marketing, spotjes op TV. We doen het allemaal. Goede reclame, slechte reclame er is voor ieder wat wils. Iets wat in Nederland heel af en toe gebeurd is vergelijkende reclame. In de wereld van de supermarkten zien we die trend de laatste jaren langzaam maar zeker groeien. Toch zijn die vergelijkende reclames in Nederland nog steeds niet helemaal geaccepteerd. Waar in de Verenigde Staten twee bekende colamerken elkaar de tent uitvechten, zo zullen we dat in Nederland niet doen op wat speldenprikjes over de prijsverschillen tussen supermarkten na dan.

Luieroorlog

Jaren geleden was er eventjes een luieroorlog. De ene gebruikte op een niet al te fatsoenlijke wijze manieren om het de ander in een kwaad daglicht te stellen. Lang geleden, details moeten worden opgezocht. Maar wat er gebeurde in de schappen was opmerkelijk. De luiers van de aangevallen luierfabrikant stegen in verkoop en de omzet van de ander daalde. De positie in het schappenplan was omgedraaid. Wij Nederlanders zijn kennelijk gevoelig ons over te geven aan de emotie “Ahhhh, wat zielig voor dat de een de ander zo pest.” Wij kiezen gevoelsmatig voor de underdog. Dat deden we destijds overigens geloof ik ook met cola. We vonden de harde confronterende stijl van reclame maken eventjes wat minder leuk en ‘te Amerikaans’.

Bij de Europese verkiezingen bleek de SP de plank volkomen mis te slaan door ene Hans Brusselmans (die Frans Timmermans moest voorstellen) voor paal te zetten in de hoop dat kiezers dat zo leuk zouden vinden dat de SP zou kunnen rekenen op zetelwinst. De SP had even buiten de waard gerekend, Nederland stemde massaal op Frans! Wij houden dus niet van pestgedrag, wij vinden dat zielig. En terecht. In verkoop en politiek kun je alleen maar op lange termijn succesvol zijn als je je integriteit bewaart en je focust op je eigen producten, diensten en kwaliteiten. Dat helpt om je klanten of kiezers loyaal aan jouw bedrijf of partij te laten zijn en blijven, in ieder geval in Nederland. Zo, en dan nu een colaatje…