De nieuwe tweejaarlijkse campagne van Vereniging Veilig & Gezond Werken is gericht gehoorbescherming. De aftrap is op 2 oktober 2024 tijdens de vakbeurs Safety&Health@Work in Rotterdam Ahoy. Onder de naam ‘Heb je het al gehoord?’ nodigen wij iedereen uit mee te doen en mee te denken. Theo de Vliegh, voorzitter van VVGW en Bernard Crooy van Moldex en werkgroeplid lanceerden de campagne.
Geluid op de werkvloer kan vaak onopgemerkt schade aanrichten aan één van onze meest waardevolle zintuigen: ons gehoor. We weten dat langdurige blootstelling aan lawaai kan leiden tot permanente gehoorschade. Maar weet je ook dat dit op de korte termijn onze productiviteit en veiligheid op het werk beïnvloedt? Daarom is kennis van het juiste gebruik van het juiste gehoorbescherming belangrijk. En investering hierin levert juist geld op!
Heb je het al gehoord?
Dit is de reden waarom VVGW in 2024-2026 twee jaar lang continu aandacht besteedt aan het #pbm gehoorbescherming met de ‘Heb je het al gehoord?’ campagne. In samenwerking met de werkgroep van deskundigen, de leden en partners. Zij vragen aandacht voor hun boodschap:
- Gehoorbescherming wordt niet consequent gedragen op de werkvloer
- Per situatie heb je andere gehoorbescherming nodig
- Met de juiste gehoorbescherming ben je veiliger en productiever, daar ligt de winst.
Eerdere campagnes van VVGW waren ‘Ademnood 2.0’ over adembescherming en de ‘Haak aan!’-campagne over werken met valbeveiliging.
Presentatie: Gehoorbescherming anders bekeken
Bij de aftrap gaf Bernard Crooy namens de VVGW-werkgroep een presentatie in het kennistheater over: Gehoorbescherming anders bekeken. Hij nodigt iedereen uit om een nieuwe kijk te hebben:
- Focus op korte termijn effecten van lawaaiblootstelling
- Veilig horen
- Kennis van keuze, gebruik en onderhoud van gehoorbescherming moet beter
Oproep leden: sluit aan bij deze campagne
De campagne zal zich in eerste instantie richten op werkgevers, oftewel de klanten van de leden van VVGW. In een later stadium willen we veiligheidskundigen, werknemers en het onderwijs bereiken. Wij nodigen VVGW-leden uit de campagne vanaf de aftrap te omarmen. Dat kan door bijvoorbeeld na 2 oktober:
– LinkedIn berichten te delen
– te linken naar de landingspagina
– de trailer in te zetten
– het campagnebeeld en begeleidende tekst op te nemen op de eigen site of nieuwsbrief
Een toolbox hiervoor delen we vanaf 7 oktober.
Doe mee
VVGW-voorzitter Theo de Vliegh: ‘Wij zijn enthousiast over hoe de campagne eruitziet. Eigentijds. Echt een voorbeeld van hoe de VVGW zich zou moeten presenteren. Het is mooi hoe de werkgroep deze campagne ambitieus tot stand brengt.’ Laten we samen werken aan een gezondere werkplek waar veiligheid en welzijn hand in hand gaan. Doe mee met onze campagne en maak van gehoorbescherming een prioriteit.
Meer informatie
Vereniging Veilig & Gezond Werken dankt partner Safe&Health@Work en de werkgroep Gehoorbescherming voor de aftrap van de campagne. Alles is te volgen via de landingspagina www.vvgw.nl/gehoorbescherming, via de maandnieuwsbrief en LinkedIn pagina van VVGW. Hier delen wij kennis, ideeën en ervaringen en bouwen we samen aan een veiligere werkomgeving op plekken waar gewerkt wordt met lawaai.
Wil je meer weten over de campagne of hieraan bijdragen? Stuur een bericht naar [email protected]